Liikunta ehkäisee syöpää

3.4.2019

- Liikunta nopeuttaa paranemista ja voimaannuttaa potilasta, sanoo Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri Sakari Karjalainen. Kuvaaja: Eeva Anundi
- Liikunta nopeuttaa paranemista ja voimaannuttaa potilasta, sanoo Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri Sakari Karjalainen. Kuvaaja: Eeva Anundi

Liikunta auttaa monella tavalla sekä syövän ehkäisyssä että sairastuneen toipumisessa.

– Liikunta on yksi tärkeimmistä syövän ehkäisykeinoista. Koska liikunta vaikuttaa myönteisesti myös monien muiden kroonisten sairauksien riskiin, kertautuvat sen hyödyt, sanoo Suomen Syöpäyhdistyksen pääsihteeri, dosentti Sakari Karjalainen.

Liikunta – samoin liikkumattomuus – vaikuttaa monella eri tavalla syövän ehkäisyyn tai syntyyn. Sakari Karjalainen sanoo, että liikunnalla on suoria vaikutuksia, joiden mekanismeja ei kaikilta osin vielä tunneta. Erityisesti suolistosyöpien riskiin liikunta vaikuttaa ehkäisevästi. 

– Myös rinta- ja kohtusyöpiin liikunnalla näyttäisi olevan ehkäisevä vaikutus, todennäköisesti useammankin syövän syntyyn.

 

Elintavat ja elämänilo

 

Liikunnalla on myös epäsuoria vaikutuksia syövän ehkäisyssä.

– Säännöllisesti liikkuva on harvemmin ylipainoinen kuin sellainen, joka ei liiku. Ylipaino ja lihavuus on liitetty syöpäriskiin. Mikä sitten on syytä ja mikä seurausta on vaikea sanoa, Karjalainen sanoo.

Toinen epäsuora vaikutus liikunnalla on sitä kautta, että säännöllisesti liikkuvilla on yleensä säännölliset elintavat – hyvä unirytmi, terveellinen ruokavalio ja liikkumattomia vähäisempi päihteiden käyttö.

– Ihmiset eivät liiku pelkästään sen takia, että pysyisivät terveenä. Kaikki, jotka liikkuvat säännöllisesti, liikkuvat siksi, että se on hauskaa ja siitä saa elämäniloa ja energiaa. Hyvin usein liikuntaharrastuksiin liittyy lisäksi sosiaalista kanssakäymistä, mikä sekin vahvistaa elämänhallintaa, pääsihteeri Sakari Karjalainen toteaa.

 

Nopeuttaa paranemista

 

Syöpään sairastuneelle liikunnan positiiviset vaikutukset ovat samat kuin sairauden ehkäisyssä.

– Liikunta nopeuttaa paranemista ja voimaannuttaa potilasta. Se vaikuttaa mielialaan ja yleiseen vastustuskykyyn ja saa varmasti sairastuneenkin tuntemaan itsensä terveemmäksi.

Myönteisiä vaikutuksia on Karjalaisen mukaan todettu myös kroonisen syövän yhteydessä. Krooninen syöpä ei lopullisesti parane, mutta liikunta auttaa jaksamaan. 

– Koko kehon vahvistaminen on tärkeätä syövästä toipumisessa myös siksi, että hoidot ovat monesti raskaita.

– Iästä riippumaton, turvallinen, edullinen ja vaikuttava liikuntamuoto on kävely. Teho kasvaa, jos siihen yhdistää vaikkapa suunnistuksen tai polkukävelyn.

 

Yhteistyötä paikallistasolla

 

Sakari Karjalainen kertoo, että Syöpäyhdistyksen noin 180 paikallista osastoa järjestävät jäsenilleen perinteisesti erilaista liikuntaa, esimerkiksi vesijumppaa. Henkilöjäseniä osastoissa on noin 120 000.

– Jäsenkunta on aika iäkästä, eikä osastoissa harrasteta mitään kovin rajua liikuntaa.

Karjalainen toivoo, että esimerkiksi SoveLi-yhteistyön avulla Syöpäyhdistyksen osastojen jäsenkunnalle tarjoutuu paikallistasolla entistä enemmän mahdollisuuksia liikuntaan. 

– Olemme mukana myös Yksi elämä -hankkeessa, jossa liikunta on ravitsemuksen ohella tärkeässä roolissa sairauksien ehkäisyssä. Liikkumattomuus on iso riskitekijä, johon hankkeessa pyritään vaikuttamaan.

 

Kaikki liikunta on hyväksi

 

– Mitä enemmän liikkuu, sitä pienempi syövän riski on. Kaikki liikunta – unohtamatta arkiliikuntaa – on kuitenkin hyväksi. Tärkeitä asioita ovat myös passiivisen elämäntavan ja istumisen vähentäminen. Niillä on vaikutuksia terveyteen ja hyvinvointiin, sanoo Syöpäjärjestöjen kehittämispäällikkö Virve Laivisto.

Laivisto muistuttaa, että liikunta myös vähentää syöpien uusiutumista sekä pidentää potilaiden elossa oloaikaa erityisesti rintasyövän, suolistosyövän, eturauhassyövän ja munasarjasyövän osalta.

– Riittävän liikunnan, terveellisen ravinnon ja painonhallinnan avulla voidaan ehkäistä vähintään kolmannes yleisimmistä syövistä. Jokainen voi itse vaikuttaa riskiin sairastua syöpään. 

Liikunta nopeuttaa ruoansulatusta, jolloin haitallisille, syöpää aiheuttaville aineille jää vähemmän aikaa imeytyä elimistöön. Laivisto kertoo, että liikunta vaikuttaa myös keuhkojen toimintaan, energiatasapainoon ja painonhallintaan. 

– Vaikutus ulottuu myös immuunivasteeseen eli elimistön puolustusjärjestelmään infektioita vastaan, hormoneihin ja DNA-muutoksiin. Liikunnalla on suora vaikutus jopa syöpäkasvaimeen tai sen esiasteeseen. Liikkuminen vähentää paksunsuolen syövän, kohtusyövän, rintasyövän, eturauhassyövän sekä mahdollisesti haimasyövän vaaraa.

Virve Laivisto kertoo, että Syöpäjärjestöt tarjoaa syöpään sairastuneille ja heidän läheisilleen kuntouttavaa toimintaa sekä toiminnallisia teemakursseja, joissa painopiste on luovassa toiminnassa ja liikunnassa. 

 

Suomen Syöpäyhdistys on SoveLi ry:n jäsenjärjestö.

 

Teksti: Tupu Sammaljärvi
Kuva: Eeva Anundi

 

Juttu on julkaistu Soveli-lehdessä 1/2019.