Soveltavan liikkumisen suositukset on julkaistu. Päivitetty suositus huomioi hyvinvoinnin kokonaisuuden

10.6.2020

Kaavio soveltavan liikkumisen suosituksista.
Soveltavan liikkumisen suositukset.

Soveltavia liikkumisen suosituksia on yhteensä kolme: aikuisille, joiden liikkuminen on jonkin verran vaikeutunut; aikuisille, jotka kävelevät apuvälinettä käyttäen ja aikuisille, jotka liikkuvat pyörätuolilla. Suositus korvaa soveltavan liikuntapiirakan.

Päivitetty soveltavan liikkumisen suositus huomioi hyvinvoinnin kokonaisuuden. Uutta suosituksissa on unen mukaan ottaminen liikkumisen rinnalle, sillä riittävällä unella ja liikkumisella on merkittäviä terveysvaikutuksia.

Lisäksi suositukset huomioivat entistä paremmin kevyen liikuskelun, kuten kotiaskareiden, ja paikallaanolon tauottamisen merkityksen.

Reipasta liikkumista suositellaan tehtäväksi 2 tuntia 30 minuuttia viikossa. Rasittavan liikunnan määrän suositus on 1 tunti 15 minuuttia. Uusien suositusten mukaan jo muutaman minuutin liikkumishetki riittää.

Suositusten soveltamista käytäntöön tukee SoveLin verkkosivuilla oleva kaavio siitä, kuka soveltavaa liikuntaa järjestää. Kaavio kertoo, miten soveltava liikkuja ohjautuu liikunnan pariin. Sitä voi hyödyntää esimerkiksi terveydenhuollossa, kuntoutustyössä sekä liikunta-alalla.

Tukimateriaalina on hyödynnettävissä myös fyysisen aktiivisuuden suositukset toimintaesteisille aikuisille. Suomen- ja ruotsinkielinen infograafi ja niitä tukeva PowerPoint-koulutusaineisto ovat ladattavissa verkkosivuiltamme.

Infograafin ovat laatineet Folkhälsan, SoveLi ja Suomen Paralympiakomitea.

Lisätietoa ja aineistoja soveltavan liikkumisen suosituksista UKK-instituutin sivustolla.