Sienestys, tanssi ja tavalliset kotityöt – liiku aivojesi terveydeksi

22.2.2016

Liikunta vaikuttaa aivojen terveyteen ja ehkäisee muistisairauksia. Tutkimusten mukaan säännöllinen liikunta voi pienentää riskiä sairastua dementiaan jopa puolella. Sopivaa lajia ei tarvitse etsiä kaukaa.

Liikunta ennalta ehkäisee muistisairauksien tunnettuja riskitekijöitä, kuten diabetesta, ylipainoa, korkeaa verenpainetta ja veren kolesterolipitoisuutta. Lisäksi se vaikuttaa suoraan aivojen rakenteeseen ja toimintaan.

 

– Aivojen verenkierto paranee, aivot saavat enemmän happea ja ravinteita, kuona-aineet poistuvat, aivosolut uudistuvat, jopa uusia aivoverisuonia voi kasvaa, kertoo aiheesta opinnäytetyön tehnyt sairaanhoitajaopiskelija Elina Sampson Centria Ammattikorkeakoulusta.

Suomalaisen Caide-tutkimuksen mukaan säännöllinen liikunta voi pienentää riskiä sairastua muistisairauksiin jopa puolella. Elina Sampsonin mukaan parasta on liikunta, jossa aivoja joutuu käyttämään monipuolisesti.

– Esimerkiksi luonnossa liikkuminen, sienestys, tanssi, tavalliset kotityöt ja puutarhatyöt ovat hyviä, Sampson listaa.

Vanhus voi tehdä esimerkiksi tuolijumpan, joka sisältää yksinkertaisia liikkeitä, jotka herättävät ajatuksia ja saavat ideoimaan lisää.

– Vie käsiä vuorotellen pään ylitse kuin harjaisit hiuksiasi. Kumarru kohti varpaita, venytä selkää ja "vedä sukat hitaasti jalkaan". Polje vanhaa Singeriä ja harjoita päkiöitä. Nostele roskia, ripusta pyykkiä.

Lähde: yle.fi