Järjestäisitkö keväisen kuntoilutapahtuman iäkkäille?

10.2.2015


Lähellä kotia sijaitsevat liikuntapuistot ja lähiliikuntapaikat ovat halpoja voima- ja tasapainoharjoittelupaikkoja arkireittien varrella. Ota haaste vastaan ja järjestä liian vähän liikkuville iäkkäille kuntoilutapahtuma toukokuussa.

Lihasten käyttö on välttämätöntä ikäihmisille. Säännöllinen kestävyys-, voima- ja tasapainoharjoittelu pitää kropan kunnossa ja mielen virkeänä.

Eri puolelle Suomea rakennetut liikuntapuistot kuntoiluvälineineen ja lähiliikuntapaikat ovat liian vähäisellä käytöllä ikääntyneiden keskuudessa. Käyttämättömyyden syitä voivat olla mm. ohjeistusten ja ohjauksen puute sekä ikäihmisten omat asenteet.

Ikäihmisten liikunnan toimenpideohjelma haastaa ja tukee paikallisia järjestöjä, kuntia ja verkostoja järjestämään ensi vuoden toukokuussa (viikolla 20) ohjattua voima- ja tasapainoharjoittelua liikuntapuistossa. Vallataan vertaisohjaajien voimin ulkoliikuntapaikat iäkkäiden käyttöön ja innostetaan heidät kuntoilemaan omaehtoisesti läpi kesän ulkona!

Ilmoittaudu mukaan haastekampanjaan!

Toimenpideohjelman haastekampanjan ilmoittautuminen alkoi tammikuussa liikkeellavoimaavuosiin.fi-sivulla (ilmoittautumisaika 7.1.–31.3.2015). Kaikille kuntoilutapahtuman järjestäjille tarjotaan maksutta käyttöön painettu vertaisohjaajan opas, joka sisältää valmiita liikkeitä alkulämmittelyyn ja jäähdyttelyyn sekä jalkojen, käsien ja keskivartalon voimaharjoitteluun että tasapainoliikkeitä. Lisäksi oppaassa annetaan vinkkejä tapahtuman järjestämiseen ja tiedottamiseen.

Tapahtumajärjestäjät voivat lisäksi tulostaa verkkosivuilta markkinoinnin avuksi juliste- ja lehdistötiedotepohjan sekä tapahtumassa jaettavan iäkkäiden terveysliikunnan tietopaketin.

Innostetaan yhdessä liian vähän liikkuvat ikäihmiset kuntoilemaan! Tavoitteena on saada aikaiseksi lähes sata kuntoilutapahtumaa toukokuussa. Haastekampanja toteutetaan yhteistyössä Liiku terveemmäksi -päivän kanssa.

Lisätietoa: viestintäsuunnittelija Anne Honkanen, Ikäihmisten liikunnan toimenpideohjelma, Ikäinstituutti

anne.honkanen@ikainstituutti.fi tai 040 081 4550.

 

Pidä kroppa ja pää kunnossa!

  • Säännöllinen voima- ja tasapainoharjoittelu:

    • Hidastaa lihasvoiman vähenemistä

    • Parantaa tasapainoa, liikkuvuutta ja nivelten hyvinvointia

    • Vahvistaa luustoa

    • Parantaa unen laatua

    • Tuottaa mielihyvää

  • Ulkona liikkuminen:

    • Ehkäisee masentuneisuutta

    • Tukee itsenäisyyttä ja oman elämän hallintaa