Luustoliitto käynnisti 206 syytä välittää -kampnajan

14.10.2013


Tänään alkaneella Luustoviikolla tuodaan esiin luustoterveyttä ja kannustetaan ihmisiä pitämään huolta 206 luustaan. Oikeanlainen liikunta on yksi tärkeä keino pitää luut vahvoina.

206 syytä välittää -kampanja keskittyy levittämään tietoa luustoterveydestä ja saamaan työikäiset suomalaiset kiinnittämään huomiota luustolle tärkeisiin elintapoihin; liikuntaan sekä D-vitamiinin ja kalsiumin saantiin. Kampanjan tavoitteena on ehkäistä suomalaisten luuston haurastumista välittämällä tietoa luustoterveydestä ja keinoista pitää luusto vahvana. Kampanjan etenemistä pääsee seuraamaan Luustoliiton uusilta facebook-sivuilta.

Luustoviikon yhteydessä käynnistyvän 206 syytä välittää -kampanjan nimi viittaa aikuisen ihmisen luiden määrään. Luita on yhteensä 206, joista jokainen on hyvä syy pitää huolta elintavoistaan.

Kampanja pohjautuu tietoon siitä, että arviolta 800 000 suomalaista kärsii luuston haurastumisesta joko osteoporoosin tai sen esiasteen osteopenian muodossa. Luuston haurastumisen riski kasvaa iän myötä, mutta sitä esiintyy myös nuorilla ihmisillä. Parhaita keinoja ehkäistä luuston haurastumista ovat kalsiumin ja D-vitamiinin riittävä saanti sekä oikeanlainen liikunta. Nämä yksinkertaiset arjen asiat eivät silti ole kaikilla hallussa.

Liikunta

Luuston vahvistamiseksi ja sen haurastumisen ehkäisemiseksi on välttämätöntä liikkua säännöllisesti. Tehokkaimmin luustoa vahvistaa liikunta, joka sisältää voimakkaita tärähdyksiä ja kuormittaa luustoa monelta suunnalta. Ihmisen luusto mukautuu siihen kohdistuvaan rasitukseen ja vahvistuu sen seurauksena. Kuitenkin vain kuormitetut luut vahvistuvat, ja niissäkin luu vahvistuu vain kuormitetussa suunnassa. Tämän vuoksi luustoa vahvistavan liikunnan tulisi olla mahdollisimman monipuolista ja tarjota luukudokselle eri suunnista tulevia vaihtelevia ärsykkeitä.

Lasten ja nuorten luustoa vahvistavat esimerkiksi vauhdikkaat leikit, maila- ja pallopelit ja muut liikuntamuodot, jotka sisältävät paljon hyppyjä, suunnanmuutoksia ja tärähdyksiä.

Aikuiset voivat harrastaa luuston kunnon säilyttämiseksi esimerkiksi kuntosaliharjoittelua, lenkkeilyä, erilaisia maila- ja pallopelejä sekä jumppaa.

Lähde ja lisätietoa: Luustoliitto

Luustoliitto on SoveLin jäsenjärjestö.