Polvirikkoisen laihduttajan kannattaa huolehtia lihasvoiman säilymisestä

14.2.2012

Polven nivelrikosta kärsivien kannattaa karistaa liikakilot etenkin, jos niitä on kertynyt runsaasti. Laihduttaminen voi kuitenkin viedä jaloista myös lihaksia. Tanskalaistutkijat suosittavatkin, että laihduttamisen lomassa nivelrikkopotilaat vahvistaisivat jalkojensa lihaksia.

Tanskalaiset perustavat suosituksensa tutkimukseen, jossa 159 huomattavan lihavaa polven nivelrikkoa potevaa osallistui ohjattuun 16-viikkoiseen laihdutusohjelmaan. Osallistujien jalkojen koostumus selvitettiin röntgenkuvauksilla tutkimuksen alussa ja päättyessä.

Tutkimuksen aikana potilaat karistivat keskimäärin kolmetoista kiloa rasvaa, joista noin neljä kiloa lähti jaloista. Lihasmassa väheni puolestaan noin kaksi kiloa, mistä vajaa kilo lähti jalkojen lihaksista. Tämä näkyi myös lihasvoiman hienoisena vähentymisenä.

Kun jalkojen lihaskunto suhteutettiin uuteen, alhaisempaan painoon, voimat silti kasvoivat 11-12 prosenttia aikaisempaan verrattuna. Luvut ovat kuitenkin keskiarvoja, joten varmistaakseen lihasvoiman riittävyyden, potilaiden kannattaisi vahvistaa jalkojensa lihaksia. Laihtumisen myötä potilaat myös kokivat kipujensa ja muiden oireiden vähentyneen.

Tutkimus julkaistiin Arthritis & Rheumatism -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(Arthritis & Rheumatism 2012;64:438-442)
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/art.33394/abstract