Kaikki liikunta pidentää elämää

16.9.2011

Kaikenlainen liikunta auttaa elämään pitempään, liikkui sitten vapaa-ajalla tai töissä. Kevytkin liikunta hyödyttää, mutta suuremman avun saa intensiivisestä liikunnasta, tuore meta-analyysitutkimus osoittaa.

Tulos on tervetullut, sillä vaikka liikunnan kuolleisuutta vähentävä vaikutus on tunnettu pitkään, eri kestoisen ja tyyppisen liikunnan vaikutus on ollut epäselvää.

Analyysi julkaistiin International Journal of Epidemiology -lehdessä, ja siinä yhdistettiin 80 tutkimuksen aineistot, jotka koostuivat lähes 1,4 miljoonan ihmisen terveystiedoista. Heistä 120 000 oli kuollut tutkimusten seurantojen aikana.

Kun tutkijat vertasivat vähiten liikkuvia eniten liikkuviin, paljon vapaa-ajallaan liikkuvien kuolleisuus oli 26 prosenttia vähäisempää, paljon hyötyliikuntaa harrastavien 36 prosenttia vähäisempää ja työssään runsaasti liikuntaa saavien 17 prosenttia vähäisempää.

Vaikutus myös suureni mitä enemmän ja kovempaa liikkui. Jokainen viikoittainen tunti rasittavaa liikuntaa pienensi kuolleisuutta 9 prosenttia ja kohtalaisen rasittava liikunta noin 4 prosenttia.

Viimeaikaiset tutkimukset viittaavat siihen, että jo viidentoista minuutin reipas päivittäinen liikunta auttaa sairauksien välttämisessä ja antaa lisävuosia. Hyödyt silti suurenevat, kun liikkuu enemmän.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(International Journal of Epidemiology 2011;doi:10.1093/ije/dyr112)
http://ije.oxfordjournals.org/content/early/2011/09/05/ije.dyr112.abstract