Varttitunti liikuntaa päivässä antaa lisävuosia

16.8.2011

Liikuntaa olisi hyvä harrastaa ainakin puoli tuntia päivittäin, mutta hyötyjä saa jo paljon pienemmistä määristä. Tuoreen taiwanilaistutkimuksen mukaan niinkin vähäinen kuin 15 minuutin päivittäinen ripeä kävely voi auttaa pidentämään elinikää kolmella vuodella.

Tutkijat havaitsivat, että verrattuna osallistujiin, jotka eivät harrastaneet lainkaan liikuntaa, keskimäärin 15 minuuttia päivittäin kohtalaisen intensiivisesti liikkuvat kuolivat seurannan aikana 14 % epätodennäköisemmin. Eliniänodotetta tämä pidensi kolmella vuodella.

Lisäksi jokainen 15 minuutin lisäys vähensi seurannan aikaista kokonaiskuolleisuutta 4 % ja syöpäkuolleisuutta 1 %. Tulokset olivat samat riippumatta sukupuolesta ja yli kymmenestä muusta taustamuuttujasta.

Tulostensa perusteella tutkijat uskovat, että sydäntaudit, diabetes, syövät ja niistä johtuvat kuolemat vähenisivät huomattavasti, jos fyysisesti passiiviset aikuiset lisäisivät liikuntaansa edes 15 minuutilla. Esimerkiksi ripeä kävely suo tutkimuksessa havaitut hyödyt.

Taiwanilaisten tutkimus julkaistiin arvostetussa Lancet-lehdessä, ja se perustuu yli 400 000 miehen ja naisen terveystietoihin, jotka kerättiin vuosina 1996-2008. Tämän jälkeen osallistujia seurattiin kahdeksan vuoden ajan.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(Lancet 2011;DOI:10.1016/S0140-6736(11)60749-6)
http://www.thelancet.com/journals/lancet/article/PIIS0140-6736(11)60749-6/abstract

Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.