Stafettkarnevalen 2019 - Uusi Tillsammans-viesti

4.6.2019

SoveLi ja VAU Stafettkarnevalen-tapahtumassa Espoon Leppävaarassa 17.-18.5.2019. Kuva: Lotta Nylund
SoveLi ja VAU Stafettkarnevalen-tapahtumassa Espoon Leppävaarassa 17.-18.5.2019. Kuva: Lotta Nylund
Äiti ja poika pyörätuolin kyydissä. Kuva: Lotta Nylund
Äiti ja poika pyörätuolin kyydissä. Kuva: Lotta Nylund
Stafettkarnevalen hulinaa. Kuva: Lotta Nylund
Stafettkarnevalen hulinaa. Kuva: Lotta Nylund
Kuva: Lotta Nylund
Kuva: Lotta Nylund

Tänä vuonna Stafettkarnevalen järjestettiin Espoon Leppävaarassa 17.-18.5.2019. Ensimmäistä kertaa kisattiin Tillsammans-viesti, joka soveltuu erityistä tukea tarvitseville koululaisille. Stafettkarnevalen-kisat on ruotsinkielisille kouluille järjestettävä koulujen välinen viestikisa.

Stafettkarnevalenin järjestäjä SFSI- Svenska Finlands Skolidrottsförbund halusi huomioida erityisluokkien tarpeet nykyistä paremmin, jolloin käynnistettiin yhteistyö SFSI:n puheenjohtajan Stefan Haglundin, koululiikunnan toiminnanjohtajan Chistel Lundströmin ja Stafettkarnevalenin toiminnanjohtajan Jan-Erik Eklöfin kanssa. Konsultiksi pyydettiin SoveLin hankekoordinaattori Lotta Nylund, joka lähti ideoimaan toteutusta Suomen Vammaisurheilu ja -liikunta VAU:n ja fysioterapeutti Kira Durchmanin kanssa. 

”Päädyimme siihen, että aloitamme yhdellä viestillä, jonka toteutamme hyvin ja turvallisesti”, Lotta Nylund kertoo ajatuksiaan.

 

Tillsammans-viestin idea lyhyesti

 

Viesti: 5 x 50 metriä:
Jokaisessa joukkueessa tulisi vähintään olla kaksi erityistä tukea tarvitsevaa koululaista. Joukkue koostuu aina vähintään yhdestä henkilöstä, joka kelaa pyörätuolilla ja kahdesta henkilöstä, joiden silmät ovat peitettynä. Kaksi muuta joukkueessa olevaa kilpailija saavat liikkua vapaalla tavalla. Pyörätuolia ja silmälappuja käyttävät kilpailijat voivat olla myös vammattomia oppilaita.

Yksi tärkeä sääntö on se, että stadionin kentälle saavuttaessa yleisön ei tulisi tietää, että kuka tarvitsee erityistä tukea ja kuka ei. Esimerkiksi silmälappujen alta kilpailija ei kurki kentällä ollessa. Myöskään media ei saa paljastaa, että ketkä koululaisista oikeasti tarvitsevat erityistä apua ja ketkä eivät. Se ei ole olennaista tietoa. 

”Kaikkien koululaisten, myös tukea tarvitsevien koululaisten pitäisi saada kokeilla kilpailemista kannustavassa ja rohkaisevassa ilmapiirissä. Tässä viestissä voidaan puhua myös käänteisestä integraatiosta, kun vammattomat oppilaat käyttävät pyörätuolia tai juoksevat silmät peitettyinä. Esimerkiksi Para School Day -tapahtumista on saatu palautetta, että vammaisurheilulajien kokeilut toimivat hyvänä asennekasvatuksena vammattomille koululaisille”, toteaa VAU:n tutkimuspäällikkö Aija Saari.

”Tänä vuonna viestiin osallistui kaksi ala-aste joukkuetta ja kokemukset viestin jälkeen olivat erittäin iloiset ja tunteelliset. Osallistuneet koululaiset totesivat, että he ehdottomasti haluavat osallistua myös ensi vuonna. Uskon, että ensi vuonna saamme enemmän joukkueita mukaan, nyt kun oppilaat ja opettajat ovat saaneet nähdä mitä uusi viesti on ja myös kokeilla pyörätuolin käyttöä ja kilpailua SoveLin ja VAU:n yhteisellä teltalla Stafettkarnevalen päivien aikana”, sanoo Lotta Nylund.

Toivon, että uusi Tillsammans-viesti toi iloa, ymmärrystä ja yhteisiä muistoja kaikille viesteihin osallistuville mutta myös kannustaville koululaisille. Ensi vuonna Stafettkarnevalen järjestetään Vaasassa, jossa myös Tillsammans-viesti taas toteutetaan”, kertoo Lotta Nylund.

 

Erityiskoulujen nuorisokisoilla on pitkä historia

 

Vammaisten ja erityiskoulujen nuorisokisoilla on Suomessa pitkä historia. Nykyisin Junior Games –kisojen nimellä olevat kisat käynnistyivät erityiskoulujen kisoina jo 1980-luvulla. Valterin koulu (ent. Ruskeasuon koulu) oli keskeinen toimija ja siellä fysioterapeuttina toiminut Kira Durchman oli ensimmäisten joukossa kehittämässä sekä kisoja että luokittelua. 

VAU:n järjestämät Juonior Games -kisat ovat perustuneet erityiskoulujen aktiivisuuteen. Kisat järjestetään kaksi kertaa vuodessa: kevätkisat Kuortaneella ja syyskisat Jyväskylässä. 


Yhdessä ideoiden ja soveltaen yhdenvertaisuusnäkökulma huomioiden

 

Lähikoulukehityksen myötä on ryhdytty tekemään töitä sen eteen, että tukea tarvitsevat koululaiset voisivat osallistua samoihin kisoihin kuin koulutoverinsa. 

Perinteinen tapa integroida erityisoppilaat yleisiin kisoihin olisi se, että heille tarjotaan omat lajit, luokat tai lähdöt. Nykyään tarvitaan uusia keinoja, jotta mahdollisimman moni tukea tarvitseva oppilas voi osallistua oman koulunsa kanssa kilpailutoimintaan. Keinoja ovat soveltaminen ja Play Unified -tyylinen toiminta, jossa puolet pelaajista on erityisoppilaita ja toinen puoli on partnereita.

Play Unified on englantilaisten (www.yourschoolgames.com) tapa tuoda Special Olympics –maailmasta tuttu partneritoiminta koululaiskisojen maailmaan inkluusion tehostamiseksi. Play Unified -ideaa sovellettiin nyt ensimmäistä kertaa Suomessa Stafettkarnevalenin uudessa Tillsammans-viestissä.

Voit katsoa Yle Areenasta klipin Tillsammans-viestistä.