Liikunta ehkäisee sydämen eteisvärinää vain vähän

12.5.2011

Liikunta pienentää vaaraa sairastua eteisvärinä-rytmihäiriöön, mutta vaikutus on pienehkö ja johtuu lähinnä ylipainon vähentymisestä. Ylipaino on korkean verenpaineen ohella keskeinen ehkäistävissä oleva eteisvärinän riskitekijä.

Tiedot ilmenevät tutkimuksesta, jossa liikuntaharrastuksia ja -aktiivisuutta kysyttiin 35 000 keskimäärin 54-vuotiaalta terveeltä naiselta. Noin neljätoistavuotisen seurannan aikana eteisvärinä kehittyi vajaalle tuhannelle naiselle.

Naisten vertailussa eteisvärinät paljastuivat vain 14 prosenttia harvinaisemmiksi naisilla, jotka harrastivat liikuntaa ainakin 2,5 tuntia viikossa. Tämä vähäinenkin yhteys tosin katosi, kun analyysissa huomioitiin naisten painoindeksi.

Tulokset viittaavat siihen, että vaikka säännöllinen liikunta auttaa sydän- ja verisuonitautien ehkäisyssä, sen vaikutus eteisvärinöihin on vähäinen. Tuloksiin on tosin voinut vaikuttaa se, että naiset olivat suhteellisen terveitä ja vain neljännes heistä poti verenpainetautia. Mahdollisesti riskiryhmissä liikunnan vaikutus olisi toinen.

Eteisvärinää on joka kymmenennellä yli 65-vuotiaalla, ja se yleistyy iän myötä. Se aiheuttaa mm. sydämen tykytystä, hengenahdistusta, väsymystä ja pahimmillaan edistää aivohalvausten kehittymistä. Eteisvärinän tärkein riskitekijä on korkea verenpaine, mutta myös muut sydänsairaudet, lihavuus, diabetes ja tupakointi voivat altistaa sairastumiselle.

Tutkimus julkaistiin Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim


(Circulation: Cardiovascular Quality and Outcomes 2011;doi:10.1161/CIRCOUTCOMES.110.951442)
http://circoutcomes.ahajournals.org/content/early/2011/04/12/CIRCOUTCOMES.110.951442.abstract

Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.