Ärtyvän suolen oireyhtymä helpottuu liikunnan avulla

28.1.2011

Säännöllinen liikunta, jopa vähäinenkin, voi lievittää ärtyvän suolen oireyhtymää, Göteborgin yliopiston tutkimus osoittaa. Sen mukaan liikunnan hyödyt tuntuvat jo kolmessa kuukaudessa.

Liikuntaansa lisänneet kokivat oireensa lieventyneen enemmän, minkä lisäksi heistä harvempien oireet pahentuivat, tutkijat havaitsivat. Oireet pahenivat lähes joka neljännellä verrokeista, mutta vain yhdellä kahdestatoista liikuntaryhmässä.

Liikuntaryhmässä tavoite oli harrastaa kohtalaisen rasittavaa tai rankempaa liikuntaa 20-30 minuuttia 3-5 kertaa viikossa, missä ainakin osa potilaista onnistui. Kaikkiaan ryhmäläisten kunto kuitenkin nousi vain vähän. Tutkijat pitävät tätä tervetulleena osoituksena siitä, että vähäinenkin liikunta voi lievittää oireita ja ehkäistä niiden pahenemista.

Tutkimukseen osallistui 102 ärtyvän suolen oireyhtymää potevaa keskimäärin 37-vuotiasta naista, joista tutkimuksen loppuun jatkoi 38 liikuntaryhmään satunnaistettua ja 37 verrokkia.

Lääketieteellinen American Journal of Gastroenterology -lehti julkaisi tulokset.

Ärtyvän suolen oireyhtymä on vaaraton, mutta kiusallinen suoliston toimintahäiriö, joka aiheuttaa mm. vatsan turpoamista, kipuja, ummetusta ja ripulia. Sitä potee arvioista riippuen 3-4 naista ja 1-3 miestä kymmenestä. Oireyhtymälle ei ole löydetty rakenteellista syytä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(American Journal of Gastroenterology 2011;doi:10.1038/ajg.2010.480)
http://www.nature.com/ajg/journal/vaop/ncurrent/abs/ajg2010480a.html

Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.