Kunto- ja voimaharjoittelu yhdessä parantavat diabeetikon sokeritasoja

10.1.2011

Kuntoilu ja voimaharjoittelu kummatkin ovat hyväksi terveydelle, mutta ainakin diabeetikoille parasta on niiden yhdistelmä. Tähän viittaa hiljattain julkaistu yhdysvaltalaistutkimus, jossa diabeetikoiden sokeritasapaino parantui vain harjoittamalla kumpaakin liikuntamuotoa

Tutkijat toivovat, että tulokset auttavat potilaita ja heitä hoivaavia lääkäreitä paremmin hyödyntämään liikuntaa diabeteksen hoidossa.

Yhdeksän kuukauden mittaisessa tutkimuksessa 262 vähän liikkuvaa keskimäärin 55-vuotiasta miestä ja naista laitettiin tekemään lihasharjoituksia, aerobista kuntoilua tai kumpaakin. Lisäksi osa toimi vertailuryhmänä eikä lisännyt liikuntaa tutkimuksen aikana.

Kaikki osallistujat sairastivat aikuistyypin diabetesta ja heidän glykohemoglobiininsa oli vähintään 6,5 prosenttia. Glykohemoglobiinin eli HbA1c:n avulla seurataan diabeteksen hoitotasapainoa.

Kun tutkijat tutkimuksen päätteeksi vertasivat liikuntaryhmiä verrokkeihin, ainoastaan kunto- ja voimailuryhmäläisten glykohemoglobiini oli laskenut. Vyötärön ympärys silti pieneni kaikissa liikuntaryhmissä, minkä lisäksi he laihtuivat 1,4-1,7 kiloa enemmän kuin verrokit.

Tutkimuksessa viikoittainen 150 minuutin kuntoilu mitoitettiin niin, että osallistujat kuluttivat noin 10-12 kilokaloria painokiloa kohti. Voimaharjoituksia tehtiin kuntosalilla kolmesti viikossa, mutta yhdistelmäryhmässä vain kahdesti.

Tulokset julkaistiin Yhdysvaltojen lääkäriliiton JAMA-lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(JAMA 2010;304:2253-2262)
http://jama.ama-assn.org/content/304/20/2253.abstract

Copyright Duodecim 2011. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.