Alaselkäkipuja voi ehkäistä muutamalla liikuntakerralla viikossa

30.10.2017

Kevyt liikunta parina päivänä viikossa voisi auttaa monia välttymään alaselkäkivuilta, tuore tutkimus osoittaa. Selkäkipujen hoitoon ei ole kovin hyviä keinoja, joten niiden ehkäiseminen olisi hyvin tärkeää.

Nyt julkaistut tulokset perustuvat kuudentoista tutkimuksen aineistojen yhteisanalyysiin, ja niiden perusteella liikunta pienentää alaselkäkipujen riskiä noin kolmanneksen. Liikunnan ansiosta alaselkäkivut olivat myös lievempiä ja vähemmän invalidisoivia potilailla, joille niitä kehittyi.

Vaikutukset havaittiin tutkimuksissa, joissa liikunnan lisäksi potilaat saivat neuvontaa, mutta myös pelkkää liikuntaa hyödyntäneissä tutkimuksissa. Riittävä taso olisi aineistojen valossa lihasharjoittelu 2–3 kertaa viikossa yhdistettynä venyttelyyn tai kuntoliikuntaan.

Havainnot vahvistavat näyttöä liikunnan hyödyistä alaselkäkipujen ehkäisyssä ja osoittavat vaikutusten syntyvän jo suhteellisen vähäisillä ponnisteluilla. Merkittävä osa selkäkivuista johtuu raskaasta tai selkää rasittavasta työstä, joten liikunnan lisäksi myös panostukset työturvallisuuteen ja ergonomisiin työtapoihin vähentäisivät kipuilua. Suomalaisista noin 40* prosenttia kärsii selkäkivuista.

Tutkimus julkaistiin American Journal of Epidemiology -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim

* Selkäliiton mukaan luku on noin 80 prosenttia. Terveys 2000 -tutkimuksen mukaan yli 30-vuotiaista suomalaisista noin 80 % on kokenut joskus selkäkipua. (päivitetty 31.10.2017)