Pyöräily ehkäisee etenkin ylipainoisten liikakiloja

10.8.2010

Pyöräily ja ripeä käveleminen kummatkin estävät ylipainon kertymistä paremmin kuin tavallinen kävely. Erityisen sopivaa pyöräily on jo valmiiksi ylipainoisille naisille.

Yhdysvaltalaistutkimuksen perusteella ylipainon kertyminen loppuu, jos aiemmin pyöräilyä vierastanut nainen alkaa pyöräillä niinkin vähän kuin viisi minuuttia päivässä. Vaikutukset olivat selvästi suuremmat, jos pyöräilyä harrasti enemmän.

Tutkimukseen osallistui 18 000 sairaanhoitajaa, jotka olivat 25 - 42-vuotiaita tutkimuksen alkaessa vuonna 1989. Naisten painonmuutoksia seurattiin vuoteen 2005.

Naiset, jotka alkoivat tuona aikana kävellä reippaasti ja lisäsivät sen määrää puolella tunnilla päivässä laihtuivat noin kaksi kiloa ja pyöräilyä saman verran lisänneet noin puolitoista kiloa, mutta tavallista kävelyä lisänneet pysyivät suurin piirtein entisellään.

Pyöräilyn ja nopean kävelemisen hyödyt olivat ylipainoisilla selvästi suuremmat kuin normaalipainoisilla naisilla. Tavallisen kävelyn tehoon ylipainoisuus ei vaikuttanut.

Ylipainoisten voi olla vaikea kävellä pitkiä matkoja, mutta pyöräily, joka on esimerkiksi nivelille hellempää, onnistuu useammilta. Tutkijat uskovatkin, että pyöräily ja siihen kannustava kaupunkisuunnittelu auttaisivat ylipainoisuuden hillitsemisessä.

Tulokset julkaistiin Archives of Internal Medicine -lehdessä.

Lähde: Uutispalvelu Duodecim
(Archives of Internal Medicine 2010;170:1050-1056)
http://archinte.ama-assn.org/cgi/content/abstract/170/12/1050

Copyright Duodecim 2010. Kaikki oikeudet pidätetään. Materiaalin uudelleen julkaisu ja edelleen levittäminen on kielletty ilman kirjallista lupaa.