Suurin osa maksasairauksista on ehkäistävissä

9.5.2016

Passiivinen elämänmeno rassaa maksaa. Liikunnan puute ja ylipaino, etenkin vyötärölihavuus, rasvoittavat maksaa. Jos sohvalla köllöttelyyn yhdistyy vielä tissuttelu, maksan taakka voi kasvaa liian suureksi. Maksaviikolla 9.–14.5. tehdään korjausliike maksan pelastamiseksi.

 

Munuais- ja maksaliitto on huolissaan suomalaisten maksoista. Maksaviikolla 9.–14.5. tietoa maksasairauksien ennaltaehkäisystä jaetaan yli 10 paikkakunnalla. Mahtimaksa www.mahtimaksa.fi seikkailee uusissa videoissa ylipainoa ja alkoholin kiroja vastaan.

Elintapoihin liittyvät maksasairaudet yleistyvät jatkuvasti. Rasvamaksa on Suomen yleisin maksasairaus. Arviolta yli miljoonan suomalaisen maksa on rasvoittunut. Ylipaino, varsinkin vyötärölihavuus, rasvoittaa maksaa, mutta rasvamaksa voi kehittyä myös normaalipainoiselle. Alkoholin ongelmakäyttäjiä on puoli miljoonaa, mutta alkoholimaksasairaudet eivät ole ainoastaan suurkuluttajien ongelma. Pitkään jatkuva alkoholinkäyttö pienemmilläkin annoksilla vahingoittaa maksaa. Virushepatiiteista yleisin on C-hepatiitti, jonka kantajia on lähes 30 000. Jos tässä ei ole vielä tarpeeksi, niin maksan hyvinvointia uhkaavat myös väärin annostellut lääkkeet, tuntemattomat luontaistuotteet tai myrkylliset sienet.

Suurin osa maksasairauksista on kuitenkin ehkäistävissä elintavoilla. Helpota maksan urakkaa: vältä ylipainoa, vähennä alkoholia, liiku ja annostele lääkkeet oikein. Toisaalta kaikki maksasairaudet eivät aiheudu elintavoista. Maksasairaus voi johtua myös autoimmuunisairaudesta tai olla perinnöllinen. Joskus sairauden syy jää tuntemattomaksi.

– Maksasairauksien ennaltaehkäisy on tärkeää, koska virusmaksasairauksia lukuun ottamatta varsinaisia parantavia hoitoja on vähän. Kun maksasairauden syy on tiedossa, voi välttää maksaa kuormittavia tekijöitä, muistuttaa Munuais- ja maksaliiton toiminnanjohtaja Sari Högström.

Maksasairaus todetaan yleisimmin sattumalta työterveystarkastuksessa tai tutkittaessa maksa-arvoja muun sairauden lääkehoidon aikana.

Näin pidät huolta maksastasi:
- Vältä ylipainoa ja liiku säännöllisesti.
- Vähennä tai lopeta alkoholinkäyttö.
- Varo virushepatiittia.
- Noudata lääkkeiden annosteluohjeita.
- Vältä varsinkin ulkomailta tuotuja luontaistuotteita ilman tuoteselostetta.
- Poimi vain sieniä, jotka tunnistat syötäväksi.

Mahtimaksa seikkailee videoilla
Miten Mahtimaksan käy alkoholin kurimuksessa tai taistelussa kavalaa vyötärölihavuutta vastaan? Vastaus löytyy uusista piirrosvideoista kampanjasivulla www.mahtimaksa.fi

Maksan työtahti on ollut jo pitkään tiukka. Illalla ruoka maittaa ja liikunta unohtuu, kun sohva kutsuu. Ylipaino uhkaa ja vyötärö kasvaa – maksa rasvoittuu tuhatta ja sataa. Harjakaisten maljoittelusta tulee päivittäistä naukkailua. Tissuttelun tulos ei olekaan rentoutus, vaan jatkuva alkoholinkäyttö vahingoittaa maksaa. Jos meininki jatkuu, maksa tulehtuu ja urakka vesittyy maksakirroosiin.

Viime hetkellä apuun rientää elintapojen muutos: liikunta, terveellinen ruokavalio ja säännölliset ruoka-ajat Korkki menee kiinni ja pullot lentävät roskiin. Korjausliike toimii. Liikunta taltuttaa vyötärön, puntarin lukema putoaa ja maksa toipuu, kun alkoholinkäyttö loppu. Maksa saattaa taas jatkaa aherrustaan: myrkkyjen hajotusta, sokerin ja rasvan varastointia, proteiinin tuottamista ja sapen eritystä.

Lisätietoja:
Sari Högström
Toiminnanjohtaja, Munuais- ja maksaliitto
sari.hogstrom@muma.fi
050 5367 258

Lähde: Munuais- ja maksaliitto