Teemaviikko: Hyvää mieltä kävelemällä

22.4.2016

Mielenterveyden keskusliiton henkisen hyvinvoinnin viikon teema yhdistää tänä vuonna fyysisen ja psyykkisen hyvinvoinnin niin matalalla kynnyksellä kuin mahdollista. 25.4. – 1.5.2016 vietettävän viikon teema on Hyvää mieltä kävelemällä.

Kävely on edullinen liikuntamuoto, jota voi harrastaa missä ja milloin vain. Kävely vähentää stressiä sekä ahdistus- ja masennusoireita ja parantaa henkistä hyvinvointia. Säännöllinen kävely helpottaa nukahtamista, lieviä unihäiriöitä ja päiväväsymystä. Kävelystä hyötyy koko keho.

Kävely on lähes loputtomiin sovellettava liikuntamuoto. Kulttuurikävelyllä voi tutustua paikallisiin nähtävyyksiin, luontokävelyillä nauttia luonnon rauhasta ja kokoukset voi välillä järjestää palaverikävelyinä. Uusia ideoita syntyy varmasti helpommin kuin neuvottelupöydän ääressä! Kävelylenkkiä voi tehostaa nappaamalla sauvat mukaan ja arkiliikuntaan saa lisää tehoa nousemalla portaat hissiajelun sijasta.

Kävely kannattaa – ota askel oman hyvinvointisi vuoksi jo tänään!

 

Terveysliikuntasuositus:

  • kestävyyskuntoa tulisi harjoittaa 2,5 tuntia viikossa
  • kävely sopii tähän erinomaisesti
  • tuntimäärän voi kerätä viikon mittaan eripituisista pätkistä
  • lisäksi tulisi harjoittaa lihaskuntoa ja liikehallintaa kahdesti viikossa
  • tähän sopivat esimerkiksi tanssi, kuntosali, venyttely

 

Kävelyn hyötyjä:

  • lisää energiankulutusta ja on siten oiva apu painonhallinnassa ruokavalion lisäksi
  • kohottaa sydän- ja verenkiertoelimistön kuntoa
  • säännöllisesti tehtynä vähentää vaaraa sairastua mm. tyypin 2 diabetekseen ja sydän- ja verisuonisairauksiin
  • hidastaa osteoporoosin kehittymistä
  • parantaa ja ylläpitää lihaskuntoa
  • varsinkin ikäihmiselle erinomainen keino pitää toimintakyky kunnossa

Lähde: Mielenterveyden keskusliitto