Ajankohtaista

Soveltava Liikunta SoveLi ry on valinnut suunnittelijan sijaiseksi terveystieteen maisterin Terhi Pihlajaniemen. Hän aloittaa työssään 17.1.2011.
Kuntoilu ja voimaharjoittelu kummatkin ovat hyväksi terveydelle, mutta ainakin diabeetikoille parasta on niiden yhdistelmä. Tähän viittaa hiljattain julkaistu yhdysvaltalaistutkimus, jossa diabeetikoiden sokeritasapaino parantui vain harjoittamalla kumpaakin liikuntamuotoa
Musiikin tahtiin tehtävät tasapaino- ja kävelyharjoitukset auttavat vähentämään iäkkäiden kaatumisia, vaikka harjoituskertoja olisi vain kerran viikossa. Olennaista on parantaa kävelyä ja tasapainoa ja kykyä tehdä useita asioita samanaikaista.
Suomen Kuntaliitto julkaisi perjantaina 26.11.2010 uuden yhdistysten liikunnan toimijoille tarkoitetun version ITE-itsearviointimenetelmästä. SoveLi oli mukana kehittämässä Liikunnan VapaaehtoisITEä.
Soveli-lehdessä 2/2010 kerrotaan muun muassa keuhkoahtaumaa sairastavien liikunnan merkityksestä ja kannustetaan järkyttämään kehon tasapainoa.
Uusissa Perheliikunnan vinkkikorteissa on mukana 11 erilaista korttia, jotka sisältävät tietoa ja vinkkejä perheiden liikkumiseen. Kortteja voivat käyttää niin perheet, isovanhemmat ja kummit kuin lasten ja perheiden kanssa työskentelevätkin.
Invalidiliitto ja Metropolia AMK ovat kouluttaneet jo 59 esteettömyyskartoittajaa. Kaksi kertaa järjestetylle peruskurssille on osallistunut eri alan ammattilaisia rakentajista yksityisyrittäjiin ja vammaisten edustajiin.
Liikunta- ja urheiluseurojen kehittämishanke "seuratuki", on onnistunut yli odotusten ja sen jatkaminen urheilun kansalaistoiminnan turvaamiseksi ja kehittämiseksi seuratasolla on välttämätöntä, toteaa kulttuuri- ja urheiluministeri Stefan Wallin LUM-verkkolehdessä (11/2010).
Säännöllinen jumppaaminen parantaa seitsemänkymppisten naisten tasapainoa ja kävelyä ja mahdollisesti ehkäisee myös lonkka- ja muita murtumia.
Uusia liikuntaryhmiä, työpaikkoja, koulutusta, yhteistyötä… Virtaa verkostoihin liikunnasta (Virveli) -hanke (2006–2009) osoitti yhteistyön voiman paikallisessa soveltavan ja terveyttä edistävän liikunnan kehittämisessä.
RSS