Ajankohtaista

Opetus- ja kulttuuriministeriön julkaisemassa liikuntapolitiikan arviointiraportissa todetaan, että erityisliikuntapalveluissa on yhä parannettavaa. Edistysaskeleita on otettu vuosien 2003–2009 aikana paikallisessa verkostoyhteistyössä, erityisliikunnan osaamisessa ja seurayhteistyössä.
Laihduttamista ei aina suositella iäkkäille, mutta yhdistettynä kävelyyn tai muuhun liikuntaan se auttaisi monia ylipainoisia parantamaan liikuntakykyään ja sitä kautta pysymään terveempinä.
Toimivat sosiaali- ja terveyspalvelut ovat liikunnan edellytys monelle pitkäaikaissairaalle tai vammaiselle ihmiselle. Uudessa sosiaaliturvaoppaassa on ajantasainen tieto alan lainsäädännöstä ja sen soveltamisesta.
Vuoden mittainen liikuntaohjelma voi suurentaa aivojen hippokampusta ja siten parantaa iäkkäiden muistia. Yhdysvaltalaistutkijoiden havainnot ovat hämmästyttäviä, sillä iän myötä hippokampus tavallisesti pienenee, ja sitä on pidetty lähes väistämättömänä.
Säännöllinen liikunta, jopa vähäinenkin, voi lievittää ärtyvän suolen oireyhtymää, Göteborgin yliopiston tutkimus osoittaa. Sen mukaan liikunnan hyödyt tuntuvat jo kolmessa kuukaudessa.
Diabeteksen välttämiseksi ei aina tarvitse tehdä suuria elämäntapamuutoksia. Monilla siihen riittää jo päivittäisen liikunnan vähittäinen lisääminen.
Oletko käynyt netissä tutustumassa tänä vuonna avattuun välineet.fi -palveluun? Osoitteeseen on koottu linkit muun muassa Pajulahden soveltavan liikunnan resurssikeskuksen, Solian ja Malikkeen liikunta- ja toiminvälineiden varauskalentereihin. 
Saatavilla on jo laaja valikoima välineitä kilpapyörätuoleista bocciapalloihin ja muihin pelivälineisiin.
SoveLin puheenjohtaja kaudella 2011–2012 on Mielenterveyden Keskusliitto ry:n toiminnanjohtaja Timo Peltovuori. Peltovuori toimi edellisellä kaudella hallituksen varapuheenjohtajana Suomen MS-liiton toimitusjohtajan Helena Ylikylä-Leivan luotsatessa SoveLia.
Soveltava Liikunta SoveLi ry on valinnut suunnittelijan sijaiseksi terveystieteen maisterin Terhi Pihlajaniemen. Hän aloittaa työssään 17.1.2011.
Kuntoilu ja voimaharjoittelu kummatkin ovat hyväksi terveydelle, mutta ainakin diabeetikoille parasta on niiden yhdistelmä. Tähän viittaa hiljattain julkaistu yhdysvaltalaistutkimus, jossa diabeetikoiden sokeritasapaino parantui vain harjoittamalla kumpaakin liikuntamuotoa
RSS