Ajankohtaista

Vaivaako selkäkipu, nivelrikko tai osteoporoosi? Erilaiset kolotukset, jäykkyydet ja vihlaisut ovat etenkin iän karttuessa yhä yleisempiä. Kipu on kuitenkin aina myös elimistön varoitusviesti: kivun aiheuttaja on syytä tunnistaa ja hoitaa pois mahdollisimman nopeasti, jotta työ- ja toimintakyky sekä itsenäinen elämä voisivat jatkua mahdollisimman pitkään.
SoveLi hakee yhteistyökykyisiä ja asiantuntevia kouluttajia kouluttamaan paikallisyhdistysten liikuntavastaavia ja vertaisohjaajia.
Virallisia liikuntasuosituksia vaatimattomatkin ponnistelut auttavat välttymään sepelvaltimotaudilta. Vaikutus on silti suurempi, kun liikuntaa harrastaa enemmän.
Mielenterveyden keskusliiton kulttuuri- ja liikuntatoimi kokoaa tänä vuonna voimansa ja järjestää yhdistetyt Kulttuuripäivät ja yleisurheilukisat Mikkelissä ensi viikonloppuna. Paikalle odotetaan yli kahtasataa mielenterveyskuntoutujaa, heidän läheistään sekä mielenterveysalan ammattilaista.
Saksalaistutkijoiden mukaan keuhkoahtaumapotilaiden ennuste riippuu pitkälti siitä miten paljon he liikkuvat. Fyysinen aktiivisuus on paras kuolleisuuden ennustekijä, he kirjoittavat Chest-lehdessä.
SoveLi ja Kuntoliikuntaliitto tiivistävät koulutusyhteistyötään. SoveLin Liikkeelle-koulutukset hyväksytään jatkossa osaksi Suomen Kuntoliikuntaliiton kehittämää ja SLU-alueiden organisoimaa Liikuttajakoulutusta.
SoveLi on mukana viikonlopun Kunnon Laivalla, joka kerää Itämeren aalloille liikunnasta innostuneita ja kiinnostuneita ihmisiä liikkujista ammattilaisiin.
Liikuntaa olisi hyvä harrastaa ainakin puoli tuntia päivittäin, mutta hyötyjä saa jo paljon pienemmistä määristä. Tuoreen taiwanilaistutkimuksen mukaan niinkin vähäinen kuin 15 minuutin päivittäinen ripeä kävely voi auttaa pidentämään elinikää kolmella vuodella.
Liikuntaa harrastavat näyttävät välttyvän kognitiivisten toimintojen heikentymiseltä muita todennäköisemmin. Muistivaikeuksien lisäksi kognitiivisten toimintojen heikentymisellä tarkoitetaan tiedonkäsittelyn ja päättelyn heikkenemistä.
Norjalaistutkijoiden mukaan pitkäaikaiset alaselkä- ja niska-hartiaseudun kivut ovat yleisempiä liikuntaa vieroksuvilla ja ylipainoisilla.
RSS