Ajankohtaista

Suomen Liikunta ja Urheilu SLU ry, Nuori Suomi ry ja Kuntoliikuntaliitto ry ovat tänään päättäneet perustaa uuden liikunnan ja urheilun kattojärjestön. Liikuntajärjestöt hakevat muutoksella toimintaansa lisää tehokkuutta ja vaikuttavuutta, joiden tuloksena paikalliselle tasolle syntyy lisää laadukasta liikettä.
Säännöllinen liikunta voi lukuisten muiden terveyshyötyjensä lisäksi parantaa syöpään sairastuneiden ennustetta ja auttaa heitä elämään pitempään. Näin ollen fyysisesti aktiivisesta elämäntavasta kannattaa pitää kiinni syövästä huolimatta.
Selvitykset ovat osoittaneet, että suurimmassa riskissä olevien ja jo sairastuneiden riskitekijöiden hoidossa on suuria puutteita. Esimerkiksi vain joka kolmas sairastunut liikkuu riittävästi.
Kansanterveysjärjestöt ovat julkaisseet noin 100 aineistoa liikunnasta ja terveydestä. Niistä saa hyviä käytännön ohjeita liikunnan soveltamiseen eri sairauksien tai vammojen yhteydessä.
Liikkuva koulu -hankkeessa on kehitetty malleja ja ratkaisuja lasten liikunnan lisäämiseen kouluissa. Esimerkiksi atk-tunnilla voi istua jumppapallolla tai liikunnan tukiopetus voi auttaa erityistä tukea tarvitsevia lapsia.
Yhdysvaltalaistutkijoiden mukaan huono fyysinen kunto ei ole terveysriski vain lyhyellä tähtäimellä vaan halki koko elämän. Huonokuntoisten riski kuolla sydäntauteihin ja muihin sairauksiin on heidän tulostensa perusteella hyväkuntoisia suurempi katsottiin sitä sitten muutaman vuoden tai kahdenkymmenen vuoden aikajänteellä.
Aktiivisesti juoksua tai muuta intensiivistä liikuntaa harrastavat näyttäisivät sairastuvan psoriaasi-ihosairauteen muita harvemmin. Mahdollisesti liikunnan tulehdusta vähentävät vaikutukset selittävät yhteyden, yhdysvaltalaistutkijat arvelevat.
SLU ja SoveLi keräävät paikallisyhdistyksiltä mielipiteitä seurakyselyllä. Miten soveltamista tarvitsevien liikkujien liikuntaa voisi tulevaisuudessa edistää nykyistä paremmin? Vastaa kyselyyn!
Aivoliitto ry haluaa kansainvälisenä AVH-päivänä 10.5. muistuttaa, että aivoverenkiertohäiriöt (AVH) eivät ole vain iäkkäiden sairaus, vaan ne saattavat kohdata jo työikäisiä. Nuorten osuus AVH-potilaista on nousussa niin, että jo neljännes sairastuneista on työikäisiä. Omaa riskiään sairastua voi ehkäistä terveillä elämäntavoilla, kuten liikunnalla.
65 vuotta täyttäneiden terveysliikunnan suositus on muokattu UKK-instituutissa Liikuntapiirakaksi. Suositus korostaa lihasvoiman tärkeyttä ikääntyneille. Tasapaino ja ketteryys puolestaan lisäävät liikkumisvarmuutta ja ehkäisevät kaatumisia.
RSS