Ajankohtaista

Terveellisten elämäntapojen hyödyt eivät rajoitu vain nuoriin ja keski-ikäisiin. Niiden noudattaminen suo lisää elinvuosia vielä yli seitsemänkymppisenä.
Seuratoimintakyselystä selviää, että paikallisyhdistykset kaipaavat tukea erityisesti liikuntatarjonnan kehittämiseen, paikalliseen yhteistyöhön ja olosuhteiden parantamiseen.
Kevyt liikunta ei välttämättä auta lapsia säästymään ylipainolta ja muilta sydän- ja verisuonitautien riskitekijöiltä. Liikunnan on oltava riittävän uuvuttavaa, tuore kanadalaistutkimus osoittaa.
SoveLin vuoden 2012 talousarvioon on varattu 6500 euroa jaettavaksi projektiavustuksena jäsenjärjestöille. Tavoitteena on tukea ja vahvistaa jäsenjärjestöjemme paikallisyhdistyksien liikuntatoimintaa ja sen kehittämistä.
Jo 220 kuntaa on hankkinut uuden Sähköisen hyvinvointikertomuksen käyttäjätunnukset. Sähköinen hyvinvointikertomus on johtaville viranhaltijoille ja kuntapäättäjille tarkoitettu maksuton ja netissä toimiva sähköinen työväline ja asiakirja, jonka avulla kunnat voivat edistää kansalaistensa hyvinvointia – liikunta yhtenä keinona.
Liikunta ja kuntoilu viisikymppisenä auttavat välttymään tai ainakin lykkäämään sydäntautien ja monien muiden pitkäaikaissairauksien kehittymistä, tuore yhdysvaltalaistutkimus osoittaa. Lisäämällä kuntoilua keski-ikäiset saattavatkin hankkia itselleen lisää terveitä vanhuusvuosia.
SoveLi on koonnut Kuntavaalit 2012 -sivulleen teemoja, joiden avulla paikallistoimijat ja kunnallisvaalien ehdokkaat voivat miettiä, mihin asioihin omassa kunnassa on tarvetta puuttua soveltavan liikunnan edistämiseksi.
Säännöllinen liikunta on tunnettu luiden vahvistaja, mutta luuhyötyjä saattaa saada jo kahden kuukauden liikuntakuurilla. Tieto perustuu tuoreeseen tutkimukseen, johon osallistui 1 200 vaihdevuosia lähestyvää naista.
Säännöllinen liikunta voi saksalaistutkimuksen mukaan suoda lisävuosia aikuistyypin diabetesta sairastaville aikuisille. Vaikutus on suurempi mitä enemmän liikkuu, mutta myös kevyt arkiliikunta kuten kävely tai kotityöt auttavat.
Vanhusten luunmurtumien ehkäisy onnistuu myös ilman puntti- ja jumpparyhmiä. Saman hyödyn voi saada arkiaskareiden lomaan ujutetuilla voimistavilla liikkeillä. Australialaistutkijoiden havainto on tervetullut, sillä vain harva vanhus jaksaa voimistella säännöllisesti.
RSS