Ajankohtaista

Säännöllinen liikunta on tunnettu luiden vahvistaja, mutta luuhyötyjä saattaa saada jo kahden kuukauden liikuntakuurilla. Tieto perustuu tuoreeseen tutkimukseen, johon osallistui 1 200 vaihdevuosia lähestyvää naista.
Säännöllinen liikunta voi saksalaistutkimuksen mukaan suoda lisävuosia aikuistyypin diabetesta sairastaville aikuisille. Vaikutus on suurempi mitä enemmän liikkuu, mutta myös kevyt arkiliikunta kuten kävely tai kotityöt auttavat.
Vanhusten luunmurtumien ehkäisy onnistuu myös ilman puntti- ja jumpparyhmiä. Saman hyödyn voi saada arkiaskareiden lomaan ujutetuilla voimistavilla liikkeillä. Australialaistutkijoiden havainto on tervetullut, sillä vain harva vanhus jaksaa voimistella säännöllisesti.
Kävely, pyöräily ja muu liikunta auttavat kestämään uuvuttavia syöpähoitoja, mutta parantavat elämänlaatua myös hoitojen jälkeen, tuoreet tulokset osoittavat.
Säännöllinen liikunta keski-iässä kohottaa kuntoa, mutta myös vähentää tulehdusmerkkiaineita kehossa, ja mahdollisesti sitä kautta myös sydänsairauksien riskiä.
Liikuntaa harrastavat naiset säästyvät rintasyövältä muita todennäköisemmin, vaikka eivät juoksisi lenkkiä joka päivä. Jo vähäinenkin liikunta pienentää riskiä verrattuna fyysisesti passiiviseen elämään.
Aivohalvauspotilaille räätälöity ryhmäjooga voi parantaa potilaiden motoristen taitojen ja tasapainon palautumista, tuore tutkimus osoittaa. Jooga auttaa vaikka sen aloittaisi vasta puolen vuoden päästä sairastumisesta.
Viikoittainen liikunnan harrastaminen parantaa sydänpotilaiden fyysistä kuntoa, mutta voi lisäksi helpottaa masennusoireita, jotka ovat yleisiä sydänoireisiin sairastuneilla. Yhdysvaltalaistutkimuksessa hyödyt sai liikkumalla puoli tuntia kolmesti viikossa.
Punttisalilla viihtyvät miehet saattavat tutkijoiden mukaan säästyä aikuistyypin diabetekselta muita todennäköisemmin. Suoja on vielä parempi, jos voimaharjoitukset yhdistää kuntoiluun.
Yli viisi miljoonaa ihmistä kuolee vuosittain ennenaikaisesti liikkumisen puutteen vuoksi. Jos liikkumattomuus saataisiin kitkettyä, pitenisi maapallon väestön odotettavissa oleva elinaika kahdeksalla kuukaudella.
RSS