Ajankohtaista

SoveLi-infossa 1/2014 kerrotaan kootusti soveltavan liikunnan järjestöuutisista, avustuksista, koulutuksista, seminaareista ja uusista aineistoista. Käytä hyödyksesi!
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki on myöntänyt aikuisten terveyttä edistävän liikunnan kehittämiseen 936 000 euroa 22 hankkeelle. SoveLin jäsenjärjestöistä viisi sai hankerahoitusta, yhteensä 156 000 euroa.
Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki on myöntänyt liikuntajärjestöjen toiminta-avustuksia valtakunnallisille ja alueellisille liikuntajärjestöille niiden toiminnan tulosten perusteella.
Sotšin talviparalympialaisia vietetään 7.–16.3. Kisatunnelmiin ja paralympialajeihin voi virittäytyä osallistumalla Paralympiakomitean järjestämään Talviparalympiapäivään 19.2. Helsingissä.
Oppaan avulla on mahdollista liikkua oikein ja hidastaa nivelrikon etenemistä, hoitaa kipua turvallisesti ja elää aktiivista elämää vaivasta huolimatta.
Ikäinstituutti järjestää aluehallintovirastojen kanssa yhteistyössä vuonna 2014 Liikkeellä voimaa vuosiin -seminaareja kuudella paikkakunnalla. Ilmoittaudu mukaan maksuttomaan seminaariin.
Valtakunnallinen Kunnossa kaiken ikää (KKI) -ohjelma palkitsi tänä vuonna terveysliikunnan edistämiseksi tehdystä esimerkillisestä työstä Kouvolan kaupungin terveyden ja liikunnan edistämisen yksikön Laatuelämää liikunnasta -hankkeen, jyväskyläläisen Landis+Gyr Oy:n Manage Health Better -hankkeen sekä Savonlinnan Seudun Liikunta ry:n Äijissä on energiaa -hankkeen.
Ruotsalaistutkimuksen mukaan nuoruudessa hankittu hyvä fyysinen kunto voi ehkäistä sydänkohtauksia ainakin seuraavat kolmekymmentä vuotta. Hyvä kunto pienentää varhaisten sydänkohtausten vaaraa myös ylipainoisilla, mutta ei poista kaikkia liikakiloihin liittyviä riskejä.
Ehdotus uudistetuksi liikuntalaiksi on valmistumassa helmikuun lopussa. Kulttuuri- ja urheiluministeri Paavo Arhinmäki haluaa pitää kansanterveys- ja vammaisjärjestöt mukana liikunnan toimijoina ja säilyttää niiden valtionapukelpoisuuden myös tulevissa lakipykälissä.
Käveleminen voi ehkäistä aivohalvauksia, mutta vain jos jaksaa kävellä useita tunteja päivittäin. Tuoreen brittitutkimuksen mukaan vaikutuksia voi odottaa, jos kävelee yhteensä noin kolme tuntia päivässä, mutta vähempikin saattaa riittää.
RSS