Ajankohtaista

Jo hyvin vähäinen liikunta voi pienentää riskiä sairastua masennukseen, tuore tutkimus osoittaa. Tutkimuksessa tähän riitti 1–2 tuntia liikuntaa viikossa.
Aivoverenkiertohäiriö aiheuttaa usein muistin, ajattelun ja kognitiivisten toimintojen heikentymistä, mutta haittoja voidaan korjata ohjatulla liikunnalla.
Haitalliset vieraskasvit ovat vakava uhka luonnon monimuotoisuudelle. Tänä vuonna jo lähes 500 ihmistä on osallistunut WWF:n ja Allergia,- iho- ja astmaliiton järjestämiin talkoisiin, joissa on torjuttu vieraskasvien leviämistä. Samalla talkoolaiset hyötyvät luonnon terveysvaikutuksista.
SoveLi ja Metsähallitus toteuttavat useita tilaisuuksia eri puolilla Suomea osana Polku Luontoon -hanketta. SoveLista asiantuntijana tilaisuuksien suunnittelussa ja toteuttamisessa on soveltavan liikunnan asiantuntija Virpi Mäkinen ja Metsähallituksesta Polku Luontoon -hankkeen projektipäällikkö Riikka Mansikkaviita.
Kevyt liikunta parina päivänä viikossa voisi auttaa monia välttymään alaselkäkivuilta, tuore tutkimus osoittaa. Selkäkipujen hoitoon ei ole kovin hyviä keinoja, joten niiden ehkäiseminen olisi hyvin tärkeää.
Vakaata sepelvaltimotautia potevien kannattaa sairaudestaan huolimatta harrastaa liikuntaa säännöllisesti, tuore tutkimus vahvistaa. Tutkimus julkaistiin Journal of the American College of Cardiology -lehdessä.
Kellojen siirtäminen talviaikaan 28.−29.10. viikonloppuna antaa sinulle tunnin lisäaikaa. Hengitysliitto suosittelee käyttämään tuon tunnin liikuntaan.
Valtakunnallista Selkäviikkoa vietetään 16.–22. lokakuuta. Viikko alkaa Maailman selkäpäivällä, joka on vuosittain 16. lokakuuta.
Liikunta on terveellistä ja makoilu haitaksi, mutta tuoreen tutkimuksen mukaan makoilun ja istumisen haittoja voi vähentää jaloittelemalla silloin tällöin. Tulokset vahvistavat viime vuosina kertynyttä näyttöä fyysisen passiivisuuden terveysriskeistä.
Kevyt voimaharjoittelu pitää iäkkäiden lihakset paremmassa kunnossa ja vähentää lihasten rappeutumista. Harjoittelu olisi kuitenkin tehokkaampaa, jos potilaiden ruokavalioon lisättäisiin samalla proteiinia, tuore katsaustutkimus osoittaa.
RSS